Nauwe samenwerking RVO en DICTU Tegemoetkoming Vaste Lasten voor ondernemers
De afgelopen weken hebben de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en DICTU intensief samengewerkt om de nieuwe steunmaatregel voor ondernemend Nederland in de steigers te zetten. Deze regeling, Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb, is bedoeld om mkb-bedrijven, verenigingen en ZZP’ers te helpen een deel van hun vaste lasten te betalen. Op 30 juni is de regeling opengesteld.
De regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) volgt op de eerdere Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS) en is bestemd voor dezelfde doelgroep. TOGS draaide op een combinatie van verschillende digitale platforms. De TVL-regeling daarentegen draait geheel op één centraal platform, dus ook bijvoorbeeld het aanvraagproces en de afhandeling van de uitval.
Vanuit DICTU is er in sneltreinvaart voor gezorgd dat er op dat centrale platform gebruikgemaakt kan worden van meerdere niveaus van eHerkenning en van DigiD ter authenticatie van aanvragers. Er is door DICTU een service ontwikkeld om bankrekeningnummers en rekeninghouders te valideren. Ook hebben we gezorgd voor een sorry-server, om de verwachte grote toestroom van aanvragers beheersbaar te houden.
Eén zorg minder
Om de ondernemer zo goed mogelijk door het aanvraagproces te loodsen is er een animatie gemaakt over hoe de TVL werkt. Ook kan de ondernemer een adviestool invullen en gelijk zien of hij/ zij op basis van het KVK-nummer en de zogeheten SBI-code (bedrijfsactiviteit) in aanmerking komt. Tot slot is er de mogelijkheid om tijdens het invullen van het aanvraagformulier live te chatten, e-mailen of bellen met medewerkers van Klantcontact bij RVO. Zij staan de eerste weken ook buiten kantooruren klaar om alle vragen te beantwoorden. TVL-projectleider Remco Duisterhof: “We hopen hiermee de ondernemer zo goed mogelijk te ondersteunen in het aanvragen van de tegemoetkoming en in deze moeilijke tijden toch dat stukje klantvriendelijkheid te bieden, zodat hij of zij één zorg minder heeft.”