RVO zet RijksZaak in voor schademeldingen
Ondernemers en particulieren kunnen sinds 1 juli 2020 ook buiten het Groningse aardbevingsgebied op één plek schades van mijnbouwactiviteiten aanmelden. DICTU heeft hiervoor samen met RVO binnen vier maanden een RijksZaak applicatie ontwikkeld, inclusief koppelingen met de BRP en het Kadaster.
RVO, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, koos voor RijksZaak voor de afhandeling van schades die gemeld worden bij de Commissie Mijnbouwschade. Deze commissie neemt sinds 1 juli schademeldingen in behandeling, waarvan wordt vermoed dat deze door gas- of oliewinning komen, buiten het Groningenveld.
Waarom RijksZaak?
RijksZaak werd al ontwikkeld voor de schademeldingen en -afhandeling in het Groningse aardbevingsgebied door Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG). Daardoor konden flinke delen van die applicatie gebruikt worden, inclusief de standaardkoppeling met DigiD. Hergebruik van koppelingen is een belangrijk voordeel van RijksZaak waardoor het loket zo snel – binnen vier maanden- operationeel kon zijn.
Koppelingen zorgen voor juiste data
In de twee maanden daarna zijn een aantal belangrijke koppelingen toegevoegd, zoals die met de BRP en het Kadaster (Ketenintegratie Inschrijving Kadaster, KIK). Dat maakt het loket niet alleen klantvriendelijker, maar zorgt er ook voor dat de basisgegevens van de melding kloppen. Dit aanvraagtraject bij de AP (Autoriteit Persoonsgegevens) is al opgenomen als service in RijksZaak.
Corona
Bij eerdere trajecten werkte het ontwikkelteam van DICTU grotendeels op locatie. Dat was door corona niet mogelijk. “Toch is het prima verlopen”, aldus Carin van de Venne, bij RVO verantwoordelijk voor de implementatie, “hoewel in bepaalde fasen, zoals bij het testen, het voordelen heeft om het team fysiek bij elkaar te hebben”.
Tevreden
Het systeem voldoet volgens Van de Venne aan de verwachtingen. Af en toe stuitte ze op de beperkingen van zo’n generieke oplossing, maar dat betrof geen wezenlijke zaken. Projectleider Robert-Jan Snijders van DICTU kijkt tevreden terug: “Zowel de eerste als tweede release zijn binnen de deadlines en met een marginale budgetoverschrijding gerealiseerd. Dat kan je niet voor alle overheidsprojecten zeggen. En je kunt inderdaad constateren dat je dit soort projecten geheel op afstand van elkaar kunt uitvoeren. Maar je mist wel wat. Zelfs een afscheidsborrel ontbreekt.”
Bron: I-bestuur 36, oktober 2020
RijksZaak biedt overheidsorganisaties de mogelijkheid om zaakgegevens, proces, dossier en interactie in één systeem af te handelen. De Raad van Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ) was in 2017 de eerste gebruiker van deze oplossing. Inmiddels zijn ook het Agentschap Telecom (EZK), de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (VWS), het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG), de directie Warmte & Ondergrond van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) overgestapt op de standaard clouddienst. Meer informatie vind je op www.rijkszaak.nl.