'Vooruitkijken naar toekomstige uitdagingen van klanten'
Jonne Wiessner, strategisch adviseur
Als strategisch adviseur kijkt Jonne vooruit: wat zijn de toekomstige uitdagingen van klanten. Denk aan de steeds snellere digitalisering die hoge eisen stelt aan onze dienstverlening. En hoe kan DICTU daarop inspelen?
Geld van BV Nederland niet twee keer uitgeven
DICTU heeft met veel klanten al jarenlang een relatie. Als de klant DICTU vroeg om iets voor hem te maken, dan gebeurde dat. Tegenwoordig gaat het anders. ‘Soms maakt een andere overheidsdienst of een marktpartij het al’, legt Jonne uit. ‘Waarom zouden wij dat dan nog eens doen? Dan geef je geld van de BV Nederland twee keer uit. Dus zeggen wij: je kan het daar of daar ook krijgen.’
Enthousiast gemaakt voor overstap
Jonne kwam in 2020 bij DICTU. Zij kwam uit het bedrijfsleven; bij Accenture was haar taak om e-commerce-platformen in te voeren en zo de winsten van bedrijven te helpen vergroten. ‘Maar op een gegeven moment dacht ik: Ik wil meer voor de overheid doen.’ Familieleden en kennissen hadden haar enthousiast gemaakt voor de overstap. Zij zag bij DICTU een vacature voor een business development consultant. ‘Tussen IT en business in, dat sloot mooi aan op mijn master business information management. Hoe kon ik de vraag van business vertalen naar IT?’
Haar werk bevalt haar goed. ‘Als strategisch adviseur kijk ik nu verder vooruit. Mijn werk speelt zich af in een complexe omgeving waarin veel mensen invloed willen hebben op de beslissingen: mijn manager, klanten, collega’s. En dan kan het gebeuren dat een ministerie zegt: nee, we willen het anders. Dat is uitdagend.’
Stroperige besluitvorming
De dynamiek is wel heel anders dan in het bedrijfsleven. ‘De besluitvorming is vaak stroperig. Alle betrokkenen willen hun zegje doen en dat doen ze allemaal apart: de manager, de ontwikkelaar, de klant. In het bedrijfsleven wordt iedereen in één hok bij elkaar gezet en krijg je de opdracht: zie maar dat je eruit komt. Ik heb daar begrip voor, hoor. Maar ik ben niet altijd even geduldig.’
Jonne is geen ict’er maar is opgetogen over wat ze leert van inhoudelijke experts. ‘Er is bij DICTU veel expertise in huis. Dat is interessant. En alle collega’s zijn bevlogen. Dat is mooi om te zien.’
‘Iedereen maakt tijd voor je’
Over collega’s gesproken: Jonne is zeer te spreken over hun behulpzaamheid, niemand uitgezonderd. ‘Iedereen maakt tijd voor je.’ De sfeer in haar team is erg prettig. En net als veel andere medewerkers roemt zij de mogelijkheden om je te ontwikkelen bij DICTU. ‘Er is een ruime keuze aan opleidingen. Je kan overstappen naar andere functies of andere afdelingen.’