‘Mijn functie zit tussen de ICT en de klant’
Lysanne Chebil, assistent-relatiemanager
Lysanne werkt inmiddels twee jaar bij DICTU als assistent-relatiemanager bij de divisie Klantrelatie. Zij monitort onder andere offertes en ondersteunt de relatiemanager. ‘Wij krijgen aanvragen binnen van verschillende ministeries voor de bouw van applicaties of voor upgrades. Ik begeleid dat proces. Zodra de offerte vanuit de klant akkoord is en de facturering is opgezet, ligt het in de handen van de developers.’ Ook bij de afsluiting van het project is Lysanne betrokken.

Meer klantcontact
Vóór DICTU werkte Lysanne bij een financiële dienstverlener op de Treasury-afdeling. ‘De werkzaamheden daar waren elke dag min of meer hetzelfde. Ik zocht een baan waarin ik meer met mensen kon praten en afstemmen. Dat ligt mij.’ Haar vriend wees haar op Werkenvoornederland.nl en daar vond zij haar huidige functie. ‘Ik vind ICT interessant, maar heb er niet echt verstand van. Deze functie zit er mooi tussen. Ik heb veel contact, intern en met klanten, en tegelijk leer ik veel over ICT. Dat is heel leuk.’
Kans om te ontplooien
Lysanne voelt zich helemaal op haar gemak bij DICTU. ‘Ik kan mezelf zijn en krijg de kans om mezelf te ontplooien door trainingen te doen. We hebben het veel over mijn doorgroeimogelijkheden. Ik pak daarom ook veel zaken op die buiten mijn vaste werkzaamheden vallen, om veel te leren.’
Hard werken
De mensen bij DICTU zijn aardig, zegt Lysanne. Er heerst een relaxte sfeer. ‘Ik kan mijn werk zelf indelen. Ik werk drie dagen thuis en twee dagen op kantoor'. Het vooroordeel dat er bij de overheid niet hard wordt gewerkt klopt niet. 'Ik heb nog nooit zo hard gewerkt,’ zegt ze lachend.
Voor haar werk is het belangrijk dat je schriftelijk vaardig bent. ‘Je moet daarnaast hoofd- en bijzaken goed kunnen scheiden, sociaal zijn en met meerdere partijen kunnen schakelen. Je mannetje kunnen staan.’ Ook is het belangrijk om nee te kunnen zeggen en dat je graag verbeteringen doorvoert. ‘Het is handig om doorzettingsvermogen te hebben.’
Klanten helpen hun werk te doen
‘We zijn een hechte groep en doen het voor de maatschappij. Dat geeft een goed gevoel. Dat je al een klein beetje bijdraagt aan het maken van een applicatie waarmee de NVWA de slachterijen inspecteert of vissersboten controleert is heel gaaf. Dan help je klanten echt hun werk te doen.’